دخترونه

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸ ق.ظ

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل یا جریمه گوگل یک کابوس وحشتناک برای بسیاری از وبسمتران است که در برخی موارد نتیجه تلاش چند ساله آنها را از بین میبرد! رایجترین نشانه گوگل پنالتی، افت ناگهانی ترافیک سایت است که گاهی منجر به ناپدید شده از صفحه نتایج گوگل هم میشود! مواجهه با این شرایط گرچه دلهره آور است، اما خوشبختانه روزنه ای برای امیدواری وجود دارد. گرچه بیرون آمدن از این وضعیت دشوار است، اما غیر ممکن نیست!

در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص جریمه گوگل در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین اگر به دنبال روشهای کاربردی به منظور رفع گوگل پنالتی هستید، در ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

گوگل پنالتی چیست؟

پنالتی گوگل، به مجازاتی گفته میشود که بزرگترین موتور جستجوگر جهان، برای یک سایت به دلیل نقض قوانین در نظر میگیرد. به طور کلی، جریمه گوگل زمانی اتفاق می افتد که یک سری از الگوریتم ها به روز شده یا گوگل به سایت شما به دلیل استفاده از استراتژی سئو کلاه سیاه، مشکوک شده است!

هدف هریک از الگوریتم های گوگل، ارائه بهترین نتیجه به کاربر است. جالب است بدانید هرچه که استراتژی سئو سایت شما، به استانداردهای این الگوریتم ها نزدیکتر باشد، شانس شما هم برای بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک هم بیشتر میشود. به همین خاطر است که یک سئوکار، قبل از هرچیز باید با این استانداردها آشنایی کامل داشته و گام به گام از برنامه مد نظر خود را بر این اساس پیش ببرد.

اما نکته حائز اهمیت این است که گوگل همیشه هم به نتیجه بررسی الگوریتم های خود اکتفا نمیکند. هر روز افراد زیادی مسئولیت بررسی دستی برخی از وب سایت ها را به عهده دارند. گاهی اوقات برخی از وب سایت ها، با دور زدن الگوریتم ها، موفق به کسب رتبه های برتر در صفحه نتایج گوگل میشوند. در این شرایط اگر گوگل متوجه کوچکترین تناقضی در عملکرد سایت شود، از نیروهای انسانی خود میخواهد که بار دیگر همه چیز را در خصوص سایت مد نظر بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنند!

در حالت کلی، فرقی نمیکند که جریمه گوگل به دلیل بررسی دستی یا الگوریتم ها اتفاق افتاده است؛ نتیجه هر دو یکی و کاهش ترافیم ارگانیک سایت است!

انواع پنالتی گوگل

جریمه گوگل، بسته به اینکه به صورت دستی یا توسط الگوریتمها اعمال شده، به دو دسته کلی تقسیم میشود.

جریمه دستی گوگل

این نوع جریمه معمولا توسط بررسی دستی یک سایت توسط گوگل اعمال میشود. برخی از رایج ترین دلایل جریمه گوگل به صورت دستی عبارت است از:

لینک سازی خارجی غیر طبیعی

لینک سازی خارجی، یکی معیارهای مهم گوگل، برای بررسی کیفیت وب سایت و محتوای آن است. به همین خاطر، اگر گوگل متوجه شود که برای هریک از لینک های خارجی سایت، هزینه ای پرداخت شده یا این لینک سازی توسط صاحب سایت انجام شده است، قطعا جریمه سختی برایتان در نظر خواهد گرفت. برخی نمونه های این نوع لینک سازی عبارت است از:

  • لینک های خارجی بی کیفیت، لینکهای پنهان و لینکهای خارجی با یک کلمه کلیدی خاص!
  • لینک های پنهان شده در پاورقی یا قالب سایت
  • قرار دادن لینک در فرومها، بخش کامنت دیگر سایت ها و …

در چنین مواردی، گوگل لینک های ایجاد شده را بی ارزش در نظر میگیرد. و در صورتی که بیش از اندازه تکرار شوند، در نهایت سایت پنالتی گوگل میشود. البته لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، تنها صفحه ای که لینک آن در فروم، فوتر و … وجود دارد؛ پنالتی میشود. در نتیجه احتمال پنالتی شدن کل سایت در این حالت، کم است.

محتوای تکراری یا بی کیفیت

همانطور که در مطلب “تگ کنونیکال چیست؟” گفته شد، هدف اصلی گوگل، بهبود تجربه کاربری است. پس ارائه چندین لینک با یک محتوا در صفحه نتایج گوگل، قطعا آخرین چیزی است که گوگل به آن علاقه دارد! بنابراین اگر شما در حال انتشار محتوای تکراری یا بی کیفیت هستید، جریمه گوگل خیلی هم دور از انتظار نیست.

برخلاف لینک سازی غیر طبیعی، در صورتی که گوگل پنالتی ناشی از محتوای بی کیفیت باشد، می تواند تأثیر قابل توجهی در ترافیک ارگانیک شما داشته باشد. در این شرایط، معمولا پایم اخطار “Thin content with little or no added value.” در اختیار وبمستر قرار میگیرد.

اسپم بودن

گرچه جریمه گوگل به دلیل اسپمی بودن وب سایت، به ندرت رخ میدهد، چرا که تعداد این وب سایت ها روز به روز در حال کم شدن است؛ اما گاهی اوقات به دلیل تولید محتوای هرز و یا رفتارهای مخرب، رخ میدهد.

یکی از دلایل گوگل پنالتی به دلیل اسپم بودن، استفاده از هاستی است که سابقه خوبی نزد گوگل ندارد! معمولا سایت هایی که به صورت اسپم فعالیت میکنند، از هاست رایگان یا بی کیفیت استفاده میکنند. بنابراین اگر چند سایت اسپم روی یک هاست راه اندازی شده باشند، ممکن است تمامی سایتهای موجود روی همان هاست، شامل جریمه گوگل شوند. بنابراین در انتخاب هاست دقت کنید!

پاندا پنالتی

الگوریتم پنالتی، مسئولیت بررسی کیفیت محتوای سایت را به عهده دارد. در صورتی که پنالتی به دلیل الگوریتم پاندا اتفاق بیافتد، حتی اگر تنها بخشی از محتوای سایت مشکل داشته باشد، جریمه شامل کل سایت خواهد شد. بنابراین حتی اگر چند صفحه با محتوای بی کیفیت در سایتتان داشته باشید، احتمال پنالتی شدن از طرف الگوریتم پاندا وجود دارد.

پنگوئن پنالتی

الگوریتم پنگوئن مسئولیت بررسی کیفیت لینک های خارجی یک سایت را به عهده دارد. بر خلاف پاندا پنالتی، اگر جریمه به دلیل الگوریتم پنگوئن رخ دهد، تنها روی برخی از صفحات خاص سایت، اعمال میشود. بنابراین در این شرایط برای بازیابی سایت، باید تنها روی همان صفحات کار کنید. سایر صفحات همچنان فرصت رتبه گرفتن دارند. برخی از مواردی که باعث این نوع پنالتی میشوند، عبارت هستند از:

مشابه بودن لینکهای خارجی

طبیعی بودن در هریک از معیارهای مد نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو، اصلی ترین نکته ای است که هنگام تدوین استراتژی سئو سایت باید در نظر داشته باشید. پس اگر به عنوان مثال تنها در بخش نظرات دیگر سایتها، لینک سایت خود را قرار میدهد یا تنها از یک متن برای لینک سازی استفاده میکنید، بدون شک در حال ارسال سیگنال غیر طبیعی بودن برای گوگل هستید! (راستی پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش لینک سازی طبیعی را نیز مطالعه نمایید)

کیفیت لینک های خارجی سایت

 هر وب سایتی دارای تعدادی بک لینک اسپم و البته بک لینک با کیفیت است. این حالت تا زمانی طبیعی است که تعداد لینکهای مخرب و بی کیفیت، بیشتر از لینکهای با کیفیت نشود. البته لازم به ذکر است که وجود چنین لینک های مخربی، باعث سوءظن و افزایش حساسیت گوگل نسبت به سایت میشود. بنابراین حتما کیفیت لینک های خارجی سایت خود را بررسی کرده و هرچه سریعتر برای حذف آنها، اقدام کنید.

سرعت لینک سازی

 اگر در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی لینک خارجی برای سایت شما ساخته شود، این احتمال وجود دارد که گوگل متوجه غیر طبیعی بودنشان شود. در همین راستا مطالعه مقاله آموزش لینک سازی طبیعی در سایت های مرتبط را از دست ندهید.

۱۰ راهکار برای رفع گوگل پنالتی در سال ۲۰۲۰

حال بهتر است که نگاه کاملتری به دلایل جریمه گوگل داشته باشیم. در بخش قبل به رایج ترین مواردی اشاره شد که در دراز مدت قطعا نتیجه ای به جز گوگل پنالتی به همراه ندارد. اما در ادامه به سایر مواردی که باز هم منجر به این مشکل میشوند، اشاره میشود:

لینک های شکسته سایت

هیچ چیز بدتر از وجود چندین صفحه با خطای ۴۰۴ برای کاربر و البته گوگل نیست! این خطا معمولا زمانی ایجاد میشود که یک لینک بنا به دلایل مختلف از سایت حذف شده اما چیزی جایگزین آن نشده است. در صورتی که تعداد این صفحات در سایت زیاد باشد، به این معنا است که کاربر به آنچه که نیاز دارید، نمیرسد! در نتیجه گوگل به همین دلیل جریمه ای برای سایت شما در نظر میگیرد. برای شناسایی لینک های شکسته، میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۸
amir barmaj

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی